Anslagstavlan

Som medlem är du välkommen att ställa ut i Vendelsö Bygdegård.

Information till medverkande konstnärer vid medlemsutställning 2023

När lördag och söndag 21- 22 oktober, kl. 11-15

Lokal Vendelsö Bygdegård, Vendelsö Gårdsväg 42

Kostnad Att vara med på utställningen kostar 100 kr, oavsett hur många verk du får med. Vid försäljning tar konstförening 10 % av försäljningssumman. All konst som visas ska säljas genom konstföreningen.

Anmäl ditt intresse senast den 30 september till christina.eva.nilsson@gmail.com
eller på telefon 070-681 81 73.

Antal konstverk Lämna in 2-4 verk. Hur många konstverk som just du får med, beror på hur många konstnärer som deltar. Bilderna ska vara inramade, märkta med ditt namn, verkets namn, teknik och pris på baksidan och försedda med upphängningsanordning.

Inlämning och utlämning

Konsten ska lämnas in dagen före utställningen, fredag 20 oktober mellan kl. 13-15. Utlämning av konst mellan kl.15.00 och 16.00 på söndagen.

Lotteri I samband med utställningen ordnar konstföreningen ett lotteri, där besökarna kan vinna ett verk av utställarna. För att få delta som utställare, vill konstföreningen att du skänker ett verk till lotteriet. Det behöver inte vara inramat och du lämnar in det samtidigt med dina övriga verk på fredagen. Märk verket med ”Lotterigåva” och ditt namn.

Ditt konstverk på föreningens hemsida Som utställare kan du vara med på en utlottning om en plats för ett av dina konstverk på vår hemsida. Se Månadens bild på vår första sida.

Vernissagekortet kan du hämta och spara (pdf) för att skicka till dina vänner, digitalt eller som utskrift på papper.
Välkommen på ÖK:s medlemsutställning

Kontaktperson Om du har frågor när det gäller utställningen är du välkommen att kontakta Christina Nilsson. christina.eva.nilsson@gmail.com eller på telefon 070-681 81 73.

Kom-ihåg-lista

• Inramade och märkta verk
  • Ett verk till lotteriet – märkt med ”Lotterigåva” och ditt namn
  • Utställningsavgift 100 kr
  • På baksidan av konstverken ska det finnas uppgifter om:
    1. utställarens namn
    2. verkets namn
    3. teknik
    4. pris
  • Konstverk, som keramik eller andra föremål, ställs upp på bord.
  • Alla verk ska vara till försäljning genom konstföreningen. Ta med dig emballaget hem. Det finns risk att det försvinner av misstag annars.
  • Fyll i verkslistan, och lämna gärna ett CV (med kontaktuppgifter), som berättar om din konstnärliga verksamhet. Skicka verkslistan, eller skriv in uppgifterna om dina verk, och maila till inger.klasson@gmail.com.

Närvaro under utställningen

Vi ser gärna att du själv är med på utställningen några timmar under dessa två dagar. Trycket från besökare brukar vara stort i början av öppettiden både lördag och söndag. Då kan det vara trevligt att själv vara där och diskutera konst i allmänhet och verken i synnerhet. Du kommer att få en namnlapp, om du inte redan har en.

Kaffeservering

Vi har som vanligt vår populära kaffeservering öppen. Där finns det kaffe, te, saft och kaffebröd till självkostnadspris. Ta gärna med dig något att äta under dagen. Kyl/frys finns i köket.

Informationen ovan för utskrift.

Erbjudande från Sveriges Konstföreningar

Som medlem i Österhaninge Konstförening får du tillgång till erbjudanden från Sveriges Konstföreningar. Till exempel 15 % på kursavgiften när du bokar en kurs på Gerleborgsskolan eller 10 % på Konst på bio. Du kan anmäla dig för att få ett nyhetsbrev per e-post från Sveriges Konstföreningar.

Konst i Haninge

I Haninge finns det konst på många platser i kommunen från Tungelsta i söder till Vendelsö i norr. I Haninge kulturhus finns det en konsthall och även 20m2 konst, en utställningsvägg för konstnärer, föreningar och skolor verksamma i Haninge. Här kan du läsa mer om arbetet med konst i kommunen.

Månadens bild

Här är kontaktuppgifter till de konstnärer från medlemsutställning i oktober 2023 som visar sin månadsbild på första sidan, under november 23 - september 24.

Margareta Öhberg, Mötet, Akryl

margareta.ohberg@gmail.com

Atelje vid Galleri Kyrkskolan i Österhaninge

December

Johnny Svensson, Höststrand, akvarell

killabill55@gmail.com  tel 0739 31 91 60

Januari

Ritva Karlsson, ”Träkrypare”,
skulpterad och modellerad av lergodslera

ritva.karlsson@ritvaskeramik.se

Februari

Kristina Fröidh, Abstrakt konst, Akryl på duk
kristinafandersson@gmail.com, 070 29 40 372

Birgitta Walley, Slava Ukraini, olja
insegel7@live.se  076 203 03 86

Tidigare års månadsbilder

Här kan du se 2022-23 års månadsbilder

Här kan du se 2021-22 års månadsbilder

Här kan du se 2020 års månadsbilder

Här kan du se 2019 års månadsbilder.

Här kan du se 2018 års månadsbilder.