Hösten 2021

Äntligen kan vi försiktigt börja se fram emot att leva som vanligt igen.
Styrelsen har precis börjat planera för kommande säsong. Både Årsmötet och Medlemsutställningen är flyttade till hösten.

Torsdagen den 9 september, kl 10.00 - 16.00

Målarkurs med Margareta Öberg

Vi inleder hösten med ett spännande erbjudande om en målarkurs under Margareta Öbergs kunniga ledning. Vi håller till vid Galleri Kyrkskolan, ute alternativt inne beroende på vädret.
Antal deltagare är begränsat till 8 pers, så du måste vara ute i god tid om du vill delta. Var och en tar med sig egna färger, akvarell eller akryl, samt penslar och papper. Det kommer att finnas bibelpapper för den som är intresserad av att prova.
Var och en tar med sig egen lunch. Kyrkskolan bjuder på kaffe och bullar.
Plats Galleri Kyrkskolan
Anmäl ditt intresse till annika.cecilia.ekelund@bredband.net eller på tel. 070-362 22 23 senast den 26 augusti.
Kostnad 200 kronor

14 augusti - 12 september

Haningesalongen i Kulturhuset

Nu är Haningesalongen i full gång, om än något försenad. Alla har vi väl väntat på att livet skall återgå till det normala och det här är ett stort steg i rätt riktning. Hoppas att ni kan göra er fria och gå och titta på utställningen. Flera av våra medlemmar finns representerade.
Varmt välkomna!

Tisdagen den 14 september, kl 13.00

Guidad visning av Ösmo kyrka

Ösmo kyrka är välkänd för sina fantastiska målningar av 1400- talskonstnären Albertus Pictor. Ni som ännu inte varit där, har nu möjlighet att följa med på en guidad tur, under ledning av kyrkoherde Peter Mourath. Han tar oss med på en tur genom kyrkans historia och framför allt dess unika målningarna.
Efter visningen bjuder konstföreningen på nygräddade våfflor i den gamla sockenstugan. Välkommen!
Kostnad 100 kronor
Anmäl dig till Christina Nilsson på christina.eva.nilsson@gmail.com eller på telefon 070-681 81 73 senast den 3 september.

Lördag - söndag, 16 - 17 oktober

Årets Medlemsutställning i Vendelsö Bygdegård

Vår populära medlemsutställning har för många blivit en av årets höjdpunkter. Förbered dig på en ovanligt trevlig helg i konstens tecken.
Som vanligt är du som utövar konst välkommen att ställa ut. Anmäl ditt intresse senast den 24 september till christina.eva.nilsson@gmail.com eller på telefon 070-681 81 73. All info till utställarna finns under Anslagstavlan.
Utställningen är öppen lö 11-15 och sö 11-15.
Tag med vänner och bekanta och kom till Vendelsö bygdegård. Som vanligt finns det kaffe med hembakat bröd till självkostnadspris.
Varmt välkommen!

Torsdag den 28 oktober 2021 kl.18.00

Kallelse till årsmöte
Tallhöjden, Runstensvägen 13

Årsmötet äger rum i TALLHÖJDEN den 28 okt kl.18.00. Motioner lämnas till styrelsen senast den 7 oktober.
I årets konstlotteri deltar alla medlemmar som betalt medlemsavgiften för 2020. Skriv gärna en fullmakt om du inte kan närvara. Det underlättar om du skulle vinna ett konstverk. Formulär finns under Konstlotteriet. Där kan du också titta på årets vinster i konstlotteriet, senast den 1 oktober. Du som närvarar på mötet deltar även i dragningen av närvarovinster.
Vi bjuder på något att dricka med tilltugg. Konstlotteriets vinster finns utställda i lokalen från kl.17.00. Ingång från gården. Varmt välkommen!

Tidigare programblad

Här ligger det senaste och tidigare programblad som pdf-filer för utskrift.

Konstfilmer hösten 2021

Plats: Haninge Kulturhus, kl. 18.30
Fri entré och gratis kaffe
Ingen föranmälan

Ferdinand Boberg, 28 september, Tyvärr inställd. Filmen har blivit skadad och den går inte att reparera. Vi beklagar det inträffade.

Jan Bergman, 60 minuter
Ferdinand Boberg är gruvarbetarsonen från Falun som blev arkitekt. Vi får följa med i hans fotspår till Centralposthusen i Stockholm och Malmö, Carlbergska huset, Rosenbad, NK-huset, Thielska galleriet, Prins Eugenes Waldemarsudde och även till Italien, Spanien och Nordafrika.

The lost paradise, 23 november

Robert Wilson 56 minuter
Arvo Pärt är den internationellt mest spelade nutida tonsättaren. Hans musik är inspirerad av den rysk-ortodoxa traditionen. Filmen är en dokumentär över Arvo Pärt och framförandet av det sceniska verket ”Adams Passion” som baseras på Pärts musik och regisseras av Robert Wilson. Världspremiär ägde rum i en ubåtsfabrik i Tallinn, och vi får följa samarbetet mellan Pärt och Wilson.